عبدالناصر إختراع هيكل

TAFATEFO

هيكل، سيبك من هيكل ده حالة خاصة في التاريخ. رجل كان مفكر عبدالناصر، وهو اللي صاغ الفكر السياسي كله لـ عبدالناصر .. مظنش حد خد الدور ده أبداً. يعني أنا معتقدش ان علاقتي بالسادات وصلت زي علاقة هيكل بـ عبدالناصر. هيكل بـ عبدالناصر كان هو اللي بيفكرله، لدرجة انه يكاد يكون عبدالناصر من إختراع هيكل، بيقول على لسانه كلام في كل حاجه في الدنيا.

هيكل وعبدالناصر

مقتنع تمام الإقتناع أن الحاجة إلى اتحاد (مش وحدة بتاعة المخرفين القومجية) عربي هي حاجة ملحه. ومقتنع تماماً أن ما قد يحمل أي مجموعة (أفراد، شركات، دول .....) على الإتحاد والعمل المشترك هي المصلحة ولا شئ إلا المصلحة .. وأن ما قد يجمع العرب يوماً هو أن يتغير فكر الأنظمة العربية (أو تتغير الأنظمة العربية) لتدرك أن في اتحادها -السياسي والإقتصادي- مصلحة لها ولشعوبها. ومقتنع تمام الإقتناع أن الإستثمار العربي داخل البلدان العربية هو الطريق الوحيد لخلق مصالح عربية مشتركة تقوي الروابط العربية (الممزقة) وهي الأمل الوحيد في جمع العرب يوماً.

إنما ان أحمد حسنين هيكل يقول انه بيستثمر في البلاد العربية باسم القومية العربية مش البيزنس والمصلحة .. أفتح بقي على وسعه وأقول "من شابه أباه ما ظلم".

2 تعليق على بيزنس القومية العربية الإشتراكي - أحمد حسنين هيكل

  1. هي كلمه القوميه العربيه دي موش اتلغت من زمان من اللغه000 هما لسه عايشين في العصور الوسطى المتاخره

     

  2. ahmed samir كتب,

    عايز اعرف من وجهه نظرك ايه الفرق بين الاتحاد و الوحدة ؟!

     

next next next