عبدالناصر إختراع هيكل

TAFATEFO

هيكل، سيبك من هيكل ده حالة خاصة في التاريخ. رجل كان مفكر عبدالناصر، وهو اللي صاغ الفكر السياسي كله لـ عبدالناصر .. مظنش حد خد الدور ده أبداً. يعني أنا معتقدش ان علاقتي بالسادات وصلت زي علاقة هيكل بـ عبدالناصر. هيكل بـ عبدالناصر كان هو اللي بيفكرله، لدرجة انه يكاد يكون عبدالناصر من إختراع هيكل، بيقول على لسانه كلام في كل حاجه في الدنيا.

هيكل وعبدالناصر

مصريين مش مسلمين .. يا أبونا

مرسلة بواسطة TAFATEFO
في 3:20 ص

نقلاً عن اليوم السابع
الأب بولس جرس راعى الكاتدرائية الكاثوليكية بمدينة نصر ومدير المركز البطريركى قال "إننى ليس مع أو ضد الترشيح بل إننى أرحب بالديمقراطية والمساواة فى حقوق الإنسان والمجتمع ككل"، وأضاف أن ترشيح رمزى لهذا المنصب هو أمر مخالف للدستور الذى يشترط فى المرشح أن يكون من أب و أم مسلمين
لكن الدستور المصري لا يشترط مثل هذا الشرط العجيب الذي لا أعلم من أين أتى به الأب بولس جرس .. فنص المادة 75 من الدستور المصري:
يشترط فيمن ينتخب رئيساً للجمهورية أن يكون مصرياً من أبوين مصريين، وأن يكون متمتعا بحقوقه المدنية والسياسية، وألا تقل سنه عن أربعين سنة ميلادية.

أبوين مصريين .. مش مسلمين يا أبونا

تعليق: معجب جداً بقرار الأستاذ ممدوح رمزي .. وأحترم الحزب الدستوري لو رشح ممدوح رمزي عنه -وإن كنت شاكك ان ده ممكن يحصل- لإنتخابات الرئاسة .. لكن لو ده حصل هبقى مستمتع جداً باني أشوف رد فعل الأنبا شنودة .. حتى لو تجاهل الأمر.

2 تعليق على مصريين مش مسلمين .. يا أبونا

  1. يا طفاطيفو دي ناس حفظة مش فاهمة و متعصبين زي الاخوان

    انا ارحب باي مرشح للرئاسة لو كان كفائة سواء مسلم مسيحي ملحد

     

  2. أدعوكم إلى قراءة تلخيصاً لمجموعة من الأبحاث العلمية تتناول الطائفية وحقوق المواطنة في عدة بلدان في الشرق الأوسط وأوروبا.

     

next next next